UNFOCUSED group

Libor Kousal

*1952 Praha

Po svých mladických fotografických začátcích začal navštěvovat dobře známou fotografickou školu profesora Jána Šmoka v Biskupské ulici. Na rozdíl však od ostatních studentů, kteří brali tuto školičku jako přípravu na studium FAMU a na to že se stanou slavnými fotografy a filmaři, zůstal zde po velmi dlouhou dobu – celkem osm let. To byl pozoruhodný výkon. Byl také spoluzakladatelem tradičního školního výletu – Šmokova Karlštejna. Ani smrt profesora Šmoka tuto dlouholetou tradici nepřerušila, výlet se koná do dnešních dnů.

V tomto šťastném období se Libor Kousal zúčastňoval a získával ceny v nejrůznějších amatérských soutěžích (např. Premfoto) a publikoval své obrázky ve fotografických magazínech (např. Camera Mainichi). Společně s Ladislavem Hovorkou uspořádal v roce 1973 autorskou výstavu „Ultrafialová katastrofa“. Další fotografická výstava pod názvem „Tlačítko pro přechod“ pak následovala v roce 1975 v Olomouci. Tentokrát společně s Antonínem Weiserem. Fotografická tvorba Libora Kousala byla v té době ovlivněna zejména tvorbou Josefa Sudka na jedné straně a Duana Michalse na straně druhé.

V době, kdy navštěvoval fotografickou školu, vystudoval Libor Kousal nejdříve ČVUT v Praze a poté i postgraduální stupeň v oboru telekomunikací. Posléze pak dlouho pracoval ve svém oboru v nejrůznějších manažerských pozicích a výtvarná fotografie se ocitla na vedlejší koleji. Fotografická tvorba je však veliké dobrodružství: kombinace Kunderovské věčné touhy s občasnými vítězstvími. Obraz vzniká v mysli tvůrce, nejprve přichází nápad. V okamžiku pohledu do hledáčku kamery pak už tvůrce musí mít jistotu. Nenaplněná touha je věčným hybatelem. Specialitou Libora Kousala bylo doplňování obrazů literárními názvy.

S příchodem digitální technologie znovu objevil Libor Kousal luxus volné tvůrčí fotografie. Ve srovnání s tím nudný každodenní profesionální život vybledl. Nové technologie přinesly větší tvůrčí svobodu ale současně i lepší kontrolu nad technickými aspekty tvůrčího procesu. Digitální archiv Libora Kousala již přesáhl objem 60GB a jistě ještě mnohé další snímky přibudou.

Skupina UNFOCUSED, zaměřuje se na propagaci výtvarných postupů, využívajících obrazovou (optickou, nebo pohybovou) neostrost.